μη λεκτικής
επικοινωνίας (Χρήση βλεμματικής επαφής, χρήση νοημάτων,κατάλληλη στάση σώματος,
εκφράσεις του προσώπου, Μίμηση χειρομορφών/ ήχων, ...)
λεκτικής επικοινωνίας
η οποία περιλαμβάνει διάφορους τομείς οι οποίοι πρέπει να αξιολογούνται όταν προσέρχεται
ένα παιδί για έναρξη παρέμβασης στο κέντρο μας όπως
φωνολογία (Αρθρωτική
τοποθέτηση του ήχου-στόχου σε αρχική, μέση και τελική θέση, σε συλλαβές, λέξεις,
προτάσεις, κείμενο με σκοπό τη γενίκευση/ αυτοματοποίηση),
φωνολογική ενημερότητα
η οποία περιλαμβάνει την επιγλωσσική επίγνωση (ακουστική διάκριση, ομοιότητα συλλαβής,
ομοιότητα φωνήματος, αναγνώριση ομοιοκαταληξίας) και τη μεταγλωσσική επίγνωση
[παραγωγή ομοιοκαταληξίας, χωρισμός προτάσεων σε λέξεις, χωρισμός λέξεων σε συλλαβές
(απαλοιφή συλλαβής), χωρισμός συλλαβών σε φωνήματα, συγκερασμός φωνημάτων σε
συλλαβές, συγκερασμός συλλαβών σε λέξεις, μεταφορά της συλλαβής ή του φωνήματος σε
κάθε θέση (αρχική, μέση, τελική), κατάτμηση συλλαβής, προσθήκη συλλαβής, φωνημική
κατάτμηση, αντιστροφή φωνήματος, προσθήκη φωνήματος].
Πραγματολογία-(Κοινωνικός λόγος) [πραγμάτωση και
διατήρηση της βλεμματικής επαφής και σωστής στάσης του σώματος κατά τη συνομιλία,
Χρήση κοινωνικά αποδεκτών και σχετικών με το θέμα εκφράσεων προσώπου και
χειρονομιών, έκφραση των επιθυμιών με τρόπο που να γίνονται κατανοητοί από τους
υπόλοιπους, προσαρμογή του λόγου ανάλογα με το πρόσωπο στο οποίο απευθύνεται και την
περίσταση, αιτιολόγηση καταστάσεων, εξαγωγή συμπερασμάτων, κατανόηση του χιούμορ,
των μεταφορών, παροιμιών, ιδιωματισμών, αινιγμάτων, πολύσημων λέξεων, υπονοούμενων
και ειρωνείας, δυσκολία στην κατανόηση/ χρήση αφηρημένων εννοιών, χωροχρονικών
εννοιών, των λέξεων «κατά λάθος» ή «επίτηδες», προσέλκυση προσοχής με κατάλληλο τρόπο,
αντίληψη/ χρήση της «γλώσσας του σώματος»,...]
Ροή ομιλίας (Αναπνοές, Ρυθμός,
Τεχνικές ροής,Τεχνικές χαλάρωσης,...)
Επίσης, ο λογοθεραπευτής θα εξετάσει το Παιχνίδι (εξερευνητικό/ αισθητηριακό, κατασκευαστικό, παιχνίδι δραματοποίησης, λειτουργικό/ αισθησιοκινητικό, συμβολικό, παιχνίδι με κανόνες, ομαδικό), τον γραπτό λόγο και τις ψυχογλωσσικές δεξιότητες.