image

Εργοθεραπεία

Η εργοθεραπεία στοχεύει στην ανάπτυξη και ενίσχυση των κινητικών δεξιοτήτων καθώς και τη βελτίωση της αυτοεξυπηρέτησης των παιδιών.

Μέσω προσαρμοσμένων δραστηριοτήτων και παιχνιδιών, ο εργοθεραπευτής εργάζεται με στόχο τη βελτίωση της αδρής και της λεπτής κινητικότητας καθώς και την ανάπτυξη της αυτονομίας σε καθημερινές δραστηριότητες. Αυτό βοηθά στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών και της ανεξαρτησίας και ποιότητας ζωής.

Βασικούς στόχους της εργοθεραπευτικής παρέμβασης αποτελούν:
ψυχοκοινωνικές δεξιότητες (όπως για παράδειγμα, ο αποχωρισμός γονέα/ κηδεμόνα, η πραγμάτωση και διατήρηση της βλεμματικής επαφής, η σωστή στάση του σώματος κατά τη συνομιλία, η διάθεση για επικοινωνία, ενδιαφέρον για το περιβάλλον και τους ανθρώπους, η συνεργασία και ομαδικότητα, η αλληλεπίδραση, η ανάληψη πρωτοβουλίας, ...)

Εργοθεραπευτική παρέμβαση

Βασικούς στόχους της εργοθεραπευτικής παρέμβασης αποτελούν

Ψυχοκοινωνικές δεξιότητες (όπως για παράδειγμα, ο αποχωρισμός γονέα/ κηδεμόνα, η πραγμάτωση και διατήρηση της βλεμματικής επαφής, η σωστή στάση του σώματος κατά τη συνομιλία, η διάθεση για επικοινωνία, ενδιαφέρον για το περιβάλλον και τους ανθρώπους, η συνεργασία και ομαδικότητα, η αλληλεπίδραση, η ανάληψη πρωτοβουλίας, ...)
Παιχνίδι (για παράδειγμα, οργάνωση και δομή ελεύθερου παιχνιδιού, εμπλοκή σε συμβολικό παιχνίδι, έναρξη και λήξη δραστηριότητας, κατασκευαστικό παιχνίδι, ενίσχυση φαντασίας και δημιουργικότητας, παιχνίδι με κανόνες,...)
Αδρή κίνηση (ενδεικτικά: ρύθμιση μυϊκού τόνου,ενδυνάμωση κορμού, ενδυνάμωση κάτω άκρων, διατήρηση ορθής στάσης σώματος,στασικός έλεγχος/ ισορροπία, διποδικές και μονοποδικές αναπηδήσεις μονοποδική στήριξη, οπτικοκινητικός συντονισμός, πέρασμα μέσης γραμμής, πλευρίωση,...)

image
image

Λεπτή κίνηση (στην οποία συγκαταλλέγονται η ενδυνάμωση άκρας χείρας, η ενίσχυση επιδεξιότητας λεπτής κίνησης, ο χειρισμός μικρών αντικειμένων, η αντίθεση δαχτύλων, η διατήρηση λειτουργικής δυναμικής λαβής, η εκμάθηση χρήσης εργαλείων γραφής και ψαλιδιού,...)
Γραφοκινητικές δεξιότητες (που περιλαμβάνουν σωστή τοποθέτηση χαρτιού σε σχέση με το σώμα και τον χώρο, γραμμικό έλεγχο, ορθή χρήση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων, διατήρηση αποστάσεων μεταξύ γραμμάτων/ λέξεων, σημεία στίξης, ροή/ ταχύτητα γραφής, ποιότητα γραμμάτων, φορά γραμμάτων, χωρικές σχέσεις, αντιγραφή λέξεων/ προτάσεων, χρωματισμός εντός πλαισίου, σχεδιασμός ανθρώπινης φιγούρας,...)
Πράξη (ιδεασμός πράξης, βελτίωση σωματογνωσίας και αντίληψης σχήματος σώματος, κινητικός προγραμματισμός, εκτέλεση πράξης, επίλυση προβλήματος,...), οι γνωστικοαντιληπτικές δεξιότητες (αυτορύθμιση, σχήματα, μεγέθη, αριθμοί, γράμματα, οπτική αντίληψη, μνήμη, χωρικές έννοιες...)
Αυτοεξυπηρέτηση (αγωγή τουαλέτας, ένδυση, απόδυση, σίτιση με απτική και οπτική απευαισθητοποίηση, δοκιμή νέων τροφών,...)
Αισθητηριακές δεξιότητες (σωματοαισθησία, κιναισθησία, στερεογνωσία, γραφαισθησία, ενίσχυση και διατήρηση της συγκέντρωσης, ρύθμιση διέγερσης, ρύθμιση παρόρμησης, ρύθμιση/διάκριση/επεξεργασία/καταγραφή σε ότι αφορά στο αιθουσαίο, ιδιοδεκτικό, απτικό, οπτικό, ακουστικό, οσφρητικό-γευστικό, ενδοδεκτικό σύστημα)